Organiseer de sleutelelementen

Nu je je hebt vastgelegd voor de schrijfroutine, is het tijd om je geweldige idee te bekijken. Voordat u een woord van het script gaat schrijven, legt u de essentie van het scenario vast – verhaal, plot en tekens – met deze drie essentiële hulpmiddelen:

 

Verhaal overzicht

Dit zou kort moeten zijn, niet meer dan een paar pagina’s. Hier beschrijf je in grote lijnen wat er in je verhaal gebeurt. Het is een grote kaart van de reis die voor je ligt en dient als een kompas om je op weg te helpen met de loop van het script. Stel de omstandigheden in. Beschrijf de uitdagingen waarmee je geconfronteerd moet worden. Leg de resolutie uit aan dit alles. Kort, lief, eenvoudig.


Scène-per-scène plotten

Maak een reeks notities – digitale of indexkaarten – en noteer wat er in elke scène van je film op elke noot gebeurt. Afzonderlijke scèneaantekeningen vertegenwoordigen 3-4 minuten schermtijd. Zet 30 van deze biljetten bij elkaar, je bereikt standaard speelfilmlengtes (90-120 minuten). Pas deze formule aan voor kortere werken (commercials, YouTube, etc.). Wees gedetailleerd, gebruik opsommingstekens, lijsten en andere trucs om informatie in te vullen. Van hieruit zal je scenario verschijnen.


Karakter Bijbel

Noteer een lijst met uw personages. Hoofdpersonen moeten een paar paragrafen hebben over wie ze zijn, waar ze zijn geweest en wat hen motiveert. Secundaire personages hebben niet zoveel info nodig. Zelfs karakters die slechts één regel hebben, moeten een naam krijgen. Dit houdt niet alleen de populatie in de wereld van jouw scenario in het oog, het maakt ze ook echt. Wees niet bang om onderweg tekens toe te voegen of te wijzigen – ze hebben de neiging om schrijvers te verrassen met hun eigen leven.

Leer het formulier

Dit is het deel dat als school zal aanvoelen en er is geen weg omheen. Als u wilt dat uw werk wordt gelezen, MOET het in de gestandaardiseerde vorm worden geschreven. Dat betekent het volgen van marges, het gebruik van filmtermen, de 3-act-structuur en zelfs spelling (in het echt). Het goede nieuws is dat verschillende uitstekende programma’s voor het schrijven van scripts dit automatisch voor u doen. Niettemin moet de schrijver deze mechanica begrijpen als ze een script moet maken. De industriestandaard op dit gebied is de Foundations of Screenwriting van Syd Field. Zoek het uit, lees het. En onthoud: één pagina in het formaat is gelijk aan één minuut filmtijd. Feature-scripts moeten 90 – 120 pagina’s lang zijn.

 

Je hebt vijf pagina’s om ze te winnen

Hier ben je aan het begin van je script klaar om te rollen. Weet je nog hoe ik zei dat je eerder de lezer moet haken? Nou dat moet snel gebeuren. In de echte wereld zijn mensen die scripts lezen op een professionele manier beu om scripts te lezen. Als ze niet geïnteresseerd zijn in letterlijk de eerste vijf pagina’s, gooien ze je werk in de prullenbak en gaan ze verder met de volgende. Ik weet het – dat is hard. Maar het is zoals het is. Zelfs vrienden en familie verliezen snel hun interesse. Zorg er dus voor dat alles dat geweldig is in je script een grote plons maakt.

 

Dit is geen boek, het is een handleiding

Een van de grootste fouten die schermschrijvers maken, is dat ze dingen te veel uitleggen. De angst is dat, tenzij elke gedachte, elke actie, elk moment tot in detail wordt beschreven, de lezer het niet zal begrijpen. Maar dat is helemaal fout. De kunst van het filmmaken zit in de uiteindelijke uitvoering. Een scenario moet alleen uitleggen wat moet worden gezien en gehoord op het scherm. U kunt bijvoorbeeld de gedachten van een personage niet “zien”, dus u moet ze niet op de pagina uitleggen. En als je een scène beschrijft, word dan niet gek. Een prozaboek wordt gedwongen woorden te gebruiken om ons een plaats te laten zien, film is dat niet. Geef de productie wat ruimte om zijn eigen uiterlijk te vinden en de ogen van de arme lezer te sparen. Dat betekent echter niet dat je de belangrijke dingen overslaat. Spell die dingen ons duidelijk en bondig. Onthoud – alleen omdat je dit hebt geschreven, wil dat nog niet zeggen dat je het regisseert. Schrijf altijd alsof iemand anders alleen je script zal hebben om te weten hoe de film gemaakt moet worden. Het is echt een set instructies, net als zijn eigen kunstwerk.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Reserveer je plek voor een gratis filmplan inc. een brainstormen sessie t.w.v. €320 (Beperkt aantal plaatsen beschikbaar)Meer info
+ +